Wynajmujesz samochód za granicą? Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze porady, dzięki którym Twoje wakacje nie zmienią się w kosztowny koszmar.
1. Zdecyduj, czy wynajmujesz samochód bezpośrednio czy korzystasz z pośrednika.
Czym to się różni w praktyce? Pośrednicy działają podobnie jak strony do wyszukiwania lotów czy hoteli – zbierają jedynie oferty wielu firm, tak więc jakość obsługi zależy tylko i wyłącznie od wypożyczalni, na jaką „trafimy”. Nie ma tu niestety reguły, jednak jeżeli pośrednik oferuje 2 razy niższą cenę niż renomowana wypożyczalnia, np. AVIS czy Europcar, to warto sprawdzić opinie o wypożyczalni z tak dobrą ofertą.
Wynajęcie samochodu z pominięciem pośrednika daje nieco większą pewność, ponieważ mamy do czynienia z podmiotem, który posiada pojazdy. Renomowane firmy (przykłady wymienione wyżej) mają zwykle większa pulę pojazdów, więc w sytuacji, gdy zarezerwowany dla klienta samochód nie jest dostępny, są w stanie podstawić inny pojazd. Małe firmy z niskimi cenami (i przez to dużym obłożeniem) niestety nie mają tego komfortu.
Jeżeli Twoje wakacje bardzo mocno zależą od dostępności pojazdu, warto skorzystać z oferty firmy z większą flotą.
2. Dowiedz się, jaki jest wkład własny w razie wystąpienia szkody (CDW).
Należy zwrócić uwagę na 2 rzecz: czy w cenie wynajmu samochodu jest CDW (collision damage waiver) oraz jaką kwotą będziemy obciążeni w razie szkody.
CDW samo w sobie jest nie tyle ubezpieczeniem, ile rezygnacją firmy z domagania się pełnej wartości straty przy „drogich” zdarzeniach, takich jak poważna kolizja. Ogranicza ono kwotę, którą wynajmujący może być obciążony do ok. 500 – 1500 Euro (kwota zależna od firmy i modelu samochodu).
Kwota obciążenia zależy najczęściej od klasy pojazdu, który wynajmujemy – informacji tej należy poszukać w warunkach wypożyczenia.
3. Dowiedz się ile zapłacisz w przypadku kradzieży samochodu.
Ponownie istotne są 2 rzeczy: czy w cenie wynajmu samochodu jest ubezpieczenie przed kradzieżą (TP – Theft Protection) oraz jaką kwotą zostaniemy obciążeni w przypadku kradzieży.
TP (podobnie jak CDW) ogranicza odpowiedzialność finansową kierowcy do określonej kwoty (zwykle wyższej o ok. 500-1000 Euro niż w przypadku CDW).
4. Przeczytaj, co obejmuje dodatkowe ubezpieczenie.
Wypożyczalnie często oferują ubezpieczenie Super CDW oraz Super TP (lub o podobnej nazwie), które chroni wynajmującego przed poniesieniem kosztów w przypadku kolizji lub kradzieży (naliczane za każdy dzień wypożyczenia). Lepszą ofertę da się zwykle uzyskać w polskich firmach ubezpieczeniowych i to rozwiązanie rekomendujemy.
Nie mniej istotnym elementem jest zakres ubezpieczenia – czy obejmuje ono cały pojazd, czy wyłączone są opony, dach i lusterka?
5. Przeczytaj uważnie warunki umowy.
Zwróć uwagę przede wszystkim na:
- Limit kilometrów – czy możemy przejechać tylko określoną ilość kilometrów dziennie, czy nie ma limitu?
- Paliwo – zwykle odbiera się pojazd zatankowany „do pełna” i w takim stanie należy go zwrócić; w przeciwnym wypadku zapłacimy za brakujące paliwo z dodatkową marżą (nawet do 30%!).
- Dodatkowe ubezpieczenie – czy nie płacimy więcej za ubezpieczenie, które już mamy lub którego nie potrzebujemy?
- Godziny pracy firmy – zapłacimy więcej za wynajęcie lub oddanie pojazdu poza godzinami pracy.
Przestrzegamy również przed zakupem dodatkowych opcji na miejscu, w trakcie odbierania pojazdu – sprzedawcy często próbują „wcisnąć” klientom element oferty, który i tak jest już w cenie wynajmu (np. CDW), tak więc warto mieć wydrukowany listing z pełną ofertą.
6. Sprawdź, czy nie zapłacisz za swój wiek.
Kierowcy młodsi niż 25. lat (zwykle, jednak zależne jest to od kraju) będą musieli dodatkowo zapłacić za wynajęcie pojazdu. Kwota często nie jest podawana we wstępnym rozliczeniu, tak więc trzeba uważnie czytać podsumowanie.
7. Zapoznaj się z warunkami płatności.
Praktycznie wszystkie firmy wymagają płatności kartą płatniczą – bardzo rzadko istnieje możliwość płatności gotówką. Dodatkowo, płacąc kartą kredytową, zwykle płaci się 2% prowizji (karty te są mniej „wygodne” dla firm wynajmujących, gdyż poszkodowany klient może zwrócić się do banku z prośbą o anulowanie transakcji w przypadku nieuczciwych praktyk). Można wybrać płatność on-line lub na miejscu, jednak zawsze jest to płatność kartą.
Częstym zwyczajem jest również pobieranie kaucji – w przypadku karty kredytowej kwota nie jest zabierana, a jedynie blokowana. Wysokość kaucji wynosi zwykle od 100 do 400 Euro, jednak zdarzają się wyższe – ponownie, zależy do od konkretnej firmy.
8. Zrób zdjęcia przed podpisaniem umowy.
W momencie odbioru pojazdu (szczególnie przy korzystaniu z usług pośrednika) bardzo dokładnie obejrzyj pojazd (nawet przez kilka minut) oraz zrób co najmniej kilka zdjęć, zwracając szczególną uwagę na uszkodzenia zarówno karoserii, jak i kół i opon – zdjęcia będą dowodami przy ewentualnym sporze z firmą.
9. Zrób zdjęcia podczas oddawania pojazdu.
Przy oddaniu pojazdu warto zrobić zdjęcia (najlepiej z włączoną datą) – w przypadku nieuczciwych zagrań ze strony firmy będą „twarde” dowody z datą i godziną.
10. Monitoruj transakcje na Twojej karcie kredytowej.
Zwróć uwagę przede wszystkim na to, czy kaucja za samochód została zwrócona (w przypadku blokady środków – czy została cofnięta). Przed kilka tygodniu obserwuj również wszystkie transakcje – w Internecie można znaleźć opis nieciekawych sytuacji, w których firma po kilku dniach od zwrócenia pojazdu pobiera pieniądze z karty kredytowej, argumentując to rzekomymi „uszkodzeniami” (których oczywiście nie było). W takich sytuacjach zdjęcia pojazdu przed i po oddaniu będą na wagę złota!
Na koniec jedna „bonusowa” porada: zachowaj zdrowy rozsądek i stosuj metodę ograniczonego zaufania, a wszystko powinno ułożyć się pomyślnie. Szerokości!